2.1.1 Welke ontwikkelingen zijn er in 2023 geweest?
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2024. In december 2023 zijn er voorafgaand aan deze inwerkingtreding 100 ruimtelijke initiatieven ingediend onder het oude regime.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om het bedrag van € 100 mln. voor de verbreding N35 Wythmen-Nijverdal te verlagen naar € 15 mln. Het gevolg hiervan is dat er onvoldoende budget beschikbaar is voor de verbreding van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal (inclusief rondweg Mariënheem). Inmiddels staat Mariënheem wel weer op de agenda en de inhoudelijke verkenning blijft doorgaan.
Bij Knooppunt Raalte is een flink budgettekort om een goede oplossing voor het knooppunt te realiseren. In 2023 lag de focus op het zoeken van (financiële) mogelijkheden om het project alsnog te realiseren. De oplossing is gevonden in het indexeren van de initiële bijdrage van alle partijen, waarna vervolgens Rijk en Provincie zijn overeengekomen het nog resterende tekort gezamenlijk aan te vullen. Hierdoor ontstaat een budget van € 85 mln.
Ten aanzien van de verkeersveiligheidsmaatregelen Meerveilig3 zijn in 2023 de bestemmingsplannen voor de bajonetkruisingen ter hoogte van de landgoederen De Gunne en 't Reelaer vastgesteld. Tegen beide bestemmingsplannen is echter beroep aangetekend en zijn we in afwachting van behandeling door de Raad van State. De ontwerptechnische uitwerking van verkeersveiligheidsmaatregelen ter hoogte van Mariënheem is door Rijkswaterstaat opgestart.
Voor de herinrichting van de stations Heino en Raalte zijn de ontwerpen vastgesteld en de bijbehorende bestemmingsplannen in procedure gebracht. Voor station Raalte is het bestemmingsplan onherroepelijk en voor station Heino volgt de vaststelling van het bestemmingsplan in 2024. Daarnaast hebben de betrokken partijen (ministerie, provincie, ProRail en gemeente Raalte) afspraken gemaakt over de verdere voorbereiding en realisatie van het project.