Paragrafen

Verbonden partijen

3.7.3 Verbonden partijen

1. Gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partij

Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het gaat om een collegeregeling en betreft een bedrijfsvoering organisatie. Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage aan apparaatskosten voor 2023 is vastgesteld op € 105.842. In 2022 was dit € 97.052.

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

0

0

0

Vreemd vermogen

558.898

0

0

Fin. resultaat

0

0

0

Ontwikkelingen


In 2023 is in de jeugdhulpregio IJsselland het nieuwe inkoopmodel geïmplementeerd, waar het RSJ als inkooporganisatie verantwoordelijk voor is. Andere ontwikkelingen zijn de ondertekening van het transformatieconvenant door systeemaanbieders en gemeenten in de regio. Het doel hiervan is inzetten op het verminderen van uithuisplaatsingen, meer ambulantiseren en kleinschalig gezinsgericht wonen. Daarnaast is in 2023 gestart met de aanpak wachttijden, waarin gekeken wordt naar de in- en uitstroom van jeugdigen/gezinnen in de (specialistische) jeugdhulp.

Risico's verbonden partij

Het totaal aan apparaatskosten voor de uitvoeringsorganisatie en programmamanagement is begroot op € 1.790.904 voor 2023.

Risico's gemeente

Het gemeentelijk risico wordt ingeschat op 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 105.842), met een lage waarschijnlijkheid van 25% is afgerond € 2.646.
Dit

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

Verbonden partij

GGD IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Iedere gemeente heeft één stem.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage voor 2023 aan de GGD is vastgesteld op € 1.498.000. In 2022 was dit € 1.316.000.

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

1.705.183

0

1.705.000

Vreemd vermogen

10.487.000

0

7.384.000

Fin. resultaat

N

811.000

0

N

0

Ontwikkelingen

Op 6 april 2023 is een nieuwe CAO Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO) afgesloten met een gemiddelde loonontwikkeling van 9,73%. De hogere loon-en prijsindexatie hebben in 2023 geleid tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. De exploitatie van 2023 wordt, net als vorig jaar, sterk beïnvloed door de extra taken die de GGD in verband met COVID-19 uitvoert. Dit bedrag wordt volledig door het Rijk vergoed. Daarnaast wordt de exploitatie van de GGD beïnvloed door de extra taken opvang ontheemden Oekraïne. Ook hebben de medewerkers van het Covid-programma het eerste deel van de HPV 18+ vaccinatiecampagne uitgevoerd.

Risico's verbonden partij

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit opgenomen in de begroting 2023 is als voldoende beoordeeld. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen.

Risico's gemeente

Het gemeentelijke risico wordt ingeschat op € 37.450 (10% van de gemeentelijke bijdrage van € 1.498.000, met een lage waarschijnlijk van 25%). Het risico is laag ingeschat, omdat de GGD het exploitatieresultaat 2023 kan opvangen binnen haar eigen bestemmingsreserves.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie.

Verbonden partij

Veiligheidsregio IJsselland Zwolle

Programma

8. Openbare orde en veiligheid

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur (AB) bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage voor Raalte is, volgens de nieuw vastgestelde financiële verdeelsleutel van 50% historische kosten/50% gemeentefonds, in 2023 begroot op € 2.555.540. (Begroot 2022 € 2.464.862, werkelijk 2021 € 2.249.869 inclusief voordelig resultaat van 166.860).

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

5.344.966

0

4.578.000

Vreemd vermogen

33.604.230

0

35.046.000

Fin. resultaat

N

33.939

0

0

Ontwikkelingen

Vanwege de gewijzigde wet gemeenschappelijke regelingen is een eerste ontwerp gewijzigde gemeenschappelijke regeling VRIJ voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft besloten geen zienswijze naar voren te brengen. Definitieve vaststelling van de gewijzigde regeling volgt in 2024.

Risico's verbonden partij

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico's van de organisatie in kaart te brengen. De risico's met de meeste invloed op de weerstandscapaciteit zijn: grootschalige/ langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek en transitie meldkamer. Op basis van alle risico's moet het weerstandsvermogen op basis van een zekerheidspercentage van 85%, € 1,18 mln. bedragen. Het weerstandsvermogen bedraagt € 1 mln. Dit betekent dat de Veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te houden. Het is afwachten in hoeverre de taakdifferentiatie invloed gaat hebben op de financiële situatie bij de Veiligheidsregio en de uiteindelijke bijdrage door de gemeenten aan de Veiligheidsregio.

Risico's gemeente

Gelet op de beschreven risico's binnen de Veiligheidsregio handhaven we het risico op 10% van de structurele bijdrage van € 2.667.577. Dat is een bedrag van € 266.758. Door het incidentele karakter van de teruggave is deze hierin niet meegenomen. We handhaven het percentage van waarschijnlijkheid van 50%. Dit resulteert in een risico van € 133.379.

Beheersmaatregelen gemeente

We vinden een goede verstandhouding en nauwe contacten tussen veiligheidsregio en gemeente van groot belang. Daarom is er contact op verschillende niveaus via ambtelijk (financieel/inhoudelijk) overleg en bestuurlijk overleg. Beiden onderschrijven het belang van versterking van de lokale verbinding. We hebben de beoordeling van de jaarstukken daarmee geborgd in onze organisatie.

Verbonden partij

Omgevingsdienst IJsselland Zwolle (Provincie Overijssel en elf Overijsselse gemeenten binnen IJsselland)

Programma

1. Ruimtelijke ontwikkeling, woon- en werkomgeving

Bestuurlijk belang

De Omgevingsdienst IJsselland is een Gemeenschappelijke regeling opgericht per 1-1-2018. Het Algemeen Bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de in de GR deelnemende partners. Het college is bevoegd gezag en de wethouder vergunningverlening heeft namens het college van Raalte zitting in het Algemeen bestuur.

Financieel belang

De bijdrage van de gemeente Raalte bedraagt over 2023, op basis van inputfinanciering, € 1.249.157.

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

316.000

0

316.000

Vreemd vermogen

2.839.867

0

3.593.519

Fin. resultaat

N

171.000

0

0

Ontwikkelingen

Medio 2023 is vanuit het rijk het Interbestuurlijk Programma versterking VTH gestart. Dit als uitvloeisel van de adviezen van de commissie Van Aartsen die aansturen op een versterking van de positie van de Omgevingsdiensten.  Op 1 april 2024 dient iedere Omgevingsdienst een Plan van Aanpak te hebben overlegd aan de minister van I&W waaruit blijkt hoe zij op 1 april 2026 gaan voldoen aan de 6 kritische prestatie indicatoren (KPI’s) zoals die door het ministerie zijn opgesteld om te waarborgen dat alle Omgevingsdiensten een minimale robuustheid hebben.
Dit Plan van Aanpak wordt in overleg met alle partners in de GR OD IJsselland eind maart 2024 door Algemeen bestuur vastgesteld.

Risico's verbonden partij

Het weerstandsvermogen is op het gewenst niveau (€ 316.000). De Omgevingsdienst heeft in de begroting 2023 geen budget 'onvoorzien' opgenomen. Dit betekent dat er bij tegenvallers of onvoorziene kosten in overleg met het Dagelijks Bestuur direct aanspraak gemaakt moet worden op de algemene reserve.

Risico's gemeente

De grondslag van de financiering van de OD is structureel gewijzigd. De OD  heeft zijn weerstandsvermogen op het gewenste niveau. Het risico op basis van het financieel belang van de gemeente in de OD IJsselland is beperkt. Wij zijn van mening dat het risico kan worden vastgesteld op 10% met een gemiddelde waarschijnlijkheid van 25% dat het risico zich voordoet. Omgerekend maakt dit een reservering noodzakelijk van € 1.249.157 x 10% x 25% = € 31.230.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie en er is overleg met de wethouder. De aangekondigde begrotingswijziging zal zowel ambtelijk als bestuurlijk worden voorbesproken. Voorafgaand aan de besluitvorming in het AB van de OD IJsselland zal de gemeenteraad hierover worden gehoord en bestaat de mogelijkheid om hierover zienswijzen in te brengen.

2. Verenigingen, stichtingen en overige

Verbonden partij

Vereniging Dimpact Enschede

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Stemrecht op basis van het lidmaatschap, gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. Jaarlijks is er een algemene ledenvergadering.

Financieel belang

De algemene contributie bedraagt in 2023 € 6.000 per gemeente.

Financiële informatie

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

2.747.314

1.339.109

2.664.112

Vreemd vermogen

4.138.786

0

0

Fin. resultaat

V

-412.235

N

135.618

N

1.053

Ontwikkelingen

De belangrijkste ontwikkeling voor Dimpact is de ontwikkeling en implementatie van dienstverleningsplatform Podium D. Onderdeel hiervan is een nieuw zaaksysteem ter vervanging van de huidige (e-Suite). Met Podium D zijn in 2023 goede stappen gezet. Dit wordt gecontinueerd in 2024.

Risico's verbonden partij

Bij de afweging wel of geen lid te worden van deze vereniging zijn verschillende risico's onderkend, zoals discontinuïteit en onvoldoende kwaliteit, maar daar staan verschillende beheersingsmaatregelen tegenover. Dimpact is financieel gezond. Door de groei van het aantal producten en leden (gemeenten) zal de bedrijfsvoeringsreserve de komende jaren groeien. Daarnaast dient er een buffer in de algemene reserves te worden gecreëerd waarmee toekomstige aanbestedingen kunnen worden gefinancierd.

Risico's gemeente

Mogelijk risico schatten we in op 10% van het lidmaatschap van Dimpact (€ 6.000), is € 600. We gaan uit van een waarschijnlijkheid van 25%. Dit resulteert in een risico van € 150.

Beheersmaatregelen gemeente

Deelname aan overleggen met andere Dimpact-leden op strategisch, tactisch en operationeel niveau en volgens de verbinding met de gemeente Raalte en DOWR-I.

Verbonden partij

Stichting werk Raalte

Programma

3. Onderwijs, werk en inkomen

Bestuurlijk belang

Het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening en nieuw beschut, dat onderdeel uitmaakt van de Participatiewet.
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouder sociaal domein en de portefeuillehouder Financiën.

Financieel belang

Er is in 2023 een exploitatiebijdrage van € 4.363.180 verstrekt aan Stichting Werk Raalte.

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

212.819

300.000

0

Vreemd vermogen

752.824

665.738

0

Fin. resultaat

V

472.363

V

90.008

N

48.610

Ontwikkelingen

Er is extra ingezet op instroom bij SWR met kandidaten onder de noemer Beschut nieuw.
Ook zijn er 20 inwoners gestart op een werkervaringsplek bij de Stichting.
Sinds september 2023 zijn inburgeraars bij SWR ingestroomd om invulling te geven aan de Participatie-uren.
Dit alles sluit aan bij de doelen uit het Uitvoeringsplan Werk 2023.
Door deze grotere instroom Nieuw Beschut en de inzet van inwoners op werkervaringsplekken en Participatie-uren van inburgeraars, is de uitstroom bij SWR grotendeels gecompenseerd met nieuwe instroom.

Risico's verbonden partij

De komende jaren is er een natuurlijk uitstroom van medewerkers die vallen onder de wet sociale werkvoorziening. In 2015 is deze wet op slot gezet en is er geen instroom meer mogelijk.
De Participatiewet komt hiervoor in de plaats waarin het de bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep komen te werken bij reguliere bedrijven. Een deel wordt ingezet bij de Stichting Werk Raalte.  
De krimp van de WSW wordt deels opgevangen door de instroom van medewerkers uit de Participatiewet, echter is er sprake van een terugloop van aantallen.

Risico's gemeente

Het gemeentelijke risico wordt ingeschat op € 109.080 (10% van de gemeentelijke bijdrage van € 4.363.180, met een lage waarschijnlijk van 25%). Het risico wordt laag ingeschat vanwege het exploitatieresultaat 2023. Daarnaast wordt het resultaat toegevoegd danwel onttrokken aan de reserve sociaal domein.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie. Daarnaast is er een reserve Sociaal domein gevormd om negatieve exploitatieresultaten op te kunnen vangen.

3. Coöperaties of vennootschappen

Verbonden partij

Rova NV Zwolle

Programma

5. Duurzaamheid, energie- en warmtetransitie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 6,3%.

Financieel belang

Raalte bezit 534 aandelen A tegen nominaal € 113,45. Totaal is € 53.886 op de balans vermeld. Daarover ontvangen we jaarlijks dividend. Het begrote bedrag aan dividend is jaarlijks € 187.000.

Financiële informatie

Rek. 2021

Rek. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

37.420.000

37.619.999

40.230.000

Vreemd vermogen

47.010.000

47.227.000

51.477.000

Fin. resultaat

V

5.133.634

V

4.369.000

V

4.198.000

Ontwikkelingen

We zitten in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. In 2050 zijn we circulair, waarbij we de komende periode gaan werken aan het goed scheiden van de verschillende afvalstromen waarbij we ook de hoeveelheid restafval willen verminderen.  Restafval is niet geschikt voor hergebruik, draagt niet bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen en wordt een steeds duurdere afvalfractie.
Er zal extra inzet worden gepleegd op communicatie en informatie om het goed scheiden van de verschillende afvalstromen te verduidelijken.

Risico's verbonden partij

Rova loopt financiële risico's, ondernemersrisico's en juridische risico's. Voor de beheersing van de risico's treft Rova verschillende maatregelen: monitoring van de budgetten, periodieke plannen opstellen, controles uitvoeren, waar mogelijk een verzekering afsluiten, een voorziening treffen en pas in het laatste stadium aanpassing van de tarieven.

Risico's gemeente

Jaarlijkse renteopbrengst achtergestelde lening € 74.603. We schatten de kans laag in dat Rova de geldlening gaat aflossen. Er zijn daar geen signalen voor. De kapitaallasten van de lening bedragen € 20.516. De renteopbrengst minus de kapitaallasten is € 54.087. Een lage risicokans hierbij van 25% is dan € 13.522.
Dienstverleningsovereenkomst (DVO): we schatten de kans dat de overeenkomst stijgt met meer dan gemiddeld laag in. 10% van de overeenkomst (€ 2.557.709) met een kans van 25% is afgerond                 € 63.943.  Aangezien de dienstverleningsovereenkomst in de afvalstoffenheffing verwerkt wordt, is het voor de gemeente geen direct risico.  
We hebben geregeld ambtelijk en bestuurlijk overleg. We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken en kwartaaloverzichten belegd in de organisatie. We hebben oog voor de lastendruk van de burger.
We benoemen hier als risico 10% daling van de dividendopbrengst, is € 18.700. Gezien voorgaande jaren hanteren we een lage waarschijnlijkheid van 25%, het risico komt daarmee op € 4.675 structureel.

Beheersmaatregelen gemeente

Jaarlijks is er bestuurlijk overleg. Daarnaast is er ook tweemaal per jaar aandeelhoudersoverleg en ambtelijk overleg over de ontwikkelingen.

Verbonden partij

Vitens NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,72%. Via het aandeelhouderschap hebben we stemrecht. De wethouder financiën vertegenwoordigt Raalte in de aandeelhoudersvergadering.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 41.696 stuks. Dit betreft een balanswaarde van € 10.210. Normaal gaan we uit van een jaarlijkse dividendopbrengst van € 100.000, maar er waren al signalen dat Vitens minder dividend zou uitkeren. Over 2020 is in 2021 helemaal geen dividend uitgekeerd (zie ontwikkelingen hieronder). In de meerjarenraming (tot en met 2027) gaan we er van uit dat we jaarlijks geen dividenduitkering van Vitens ontvangen.

Financiële informatie

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

649.850.000

0

0

Vreemd vermogen

1.446.600.000

0

0

Fin. resultaat

V

8.200.000

V

-32.100.000

0

Ontwikkelingen

Belangrijkste ambitie van Vitens voor de komende jaren is het voorzien van haar klanten in betrouwbaar drinkwater en het continueren van een financieel gezond bedrijf op lange termijn. Om dit te realiseren staat Vitens voor een grote investeringsopgave (investeringsbehoefte stijgt van € 245 mln. in 2023 naar € 425 mln. in 2027). Door de lage WACC wordt de investeringsruimte op basis van het eigen vermogen beperkt (wordt komende jaren beter is de verwachting). Andere knelpunten in het realiseren van de investeringen ligt op het terrein van de vergunningsverlening (PFAS) en het kunnen beschikken over de benodigde uitvoeringscapaciteit en materialen.
Het resultaat van Vitens is in 2023 gedaald naar € 8,2 mln., terwijl dit in 2022 nog € 19,4 mln. was. Belangrijkste reden hiervan is dat Vitens wordt geconfronteerd met substantieel hogere kosten door stijging energielasten, hogere lonen en hogere rentelasten.
Doordat de investeringen hoofdzakelijk met vreemd vermogen gefinancierd moeten worden, duikt de solvabiliteit vanaf 2025 onder de 30%.
De tarieven voor drinkwater zullen de komende jaren fors stijgen. Dit om de (toekomstige) investeringen te kunnen blijven financieren. Voor 2024 is een tariefsverhoging van maar liefst 22% voor particulieren en zakelijke klanten doorgevoerd%.
Belangrijkste ambitie van Vitens voor de komende jaren is het voorzien van haar klanten in betrouwbaar drinkwater en het continueren van een financieel gezond bedrijf op lange termijn. Om dit te realiseren staat Vitens voor een grote investeringsopgave (investeringsbehoefte stijgt van € 245 mln. in 2023 naar € 425 mln. in 2027). Door de lage WACC wordt de investeringsruimte op basis van het eigen vermogen beperkt (wordt komende jaren beter is de verwachting). Andere knelpunten in het realiseren van de investeringen ligt op het terrein van de vergunningsverlening (PFAS) en het kunnen beschikken over de benodigde uitvoeringscapaciteit en materialen.
Het resultaat van Vitens is in 2022 gedaald naar € 8,2 mln., terwijl dit in 2021 nog € 19,4 mln. was. Belangrijkste reden hiervan is dat Vitens wordt geconfronteerd met substantieel hogere kosten door stijging energielasten, hogere lonen en hogere rentelasten.
Doordat de investeringen hoofdzakelijk met vreemd vermogen gefinancierd moeten worden, duikt de solvabiliteit vanaf 2025 onder de 30%.
De tarieven voor drinkwater zullen de komende jaren fors stijgen. Dit om de (toekomstige) investeringen te kunnen blijven financieren.

Risico's verbonden partij

In het jaarverslag 2022 heeft Vitens meerdere 'topbedrijfsrisico's' geïdentificeerd en beschreven, namelijk: Maakbaarheid van de infrastructuur, Cybersecurity, Fraude, Financierbaarheid, drukte in de ondergrond, adaptief vermogen en beschikbaarheid productiecapaciteit en bronnen. Op al deze bedrijfsrisico's heeft Vitens beheersingsmaatregelen genomen, welke geborgd zijn in de organisatie.

Risico's gemeente

Door de ontwikkelingen binnen Vitens wordt het risicoprofiel anders. We gingen jaarlijks uit van een dividendopbrengst van ongeveer € 77.000 in de afgelopen jaren, maar over 2020 tot en met 2023 is geen dividend ontvangen en ook voor de komende jaren is door bovenstaande ontwikkelingen de dividendverwachting bijgesteld naar € 0. Aangezien het risicobedrag altijd gerelateerd is aan de dividendopbrengsten is voor de begroting 2023 geen risicobedrag opgenomen.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

Verbonden partij

Wadinko NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 3,77%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Wadinko via het stemrecht in de AVA.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 90 stuks tegen € 100 nominaal per stuk (balanswaarde dus € 9.000). In 2021 (over 2020) is er door Wadinko geen dividend uitgekeerd. De oorzaak is gelegen in de coronacrisis. Enkele partijen waarin geparticipeerd is hebben coronasteun (NOW) aangevraagd, waardoor het niet mogelijk was om dividend uit te keren. Ook over 2021 wordt er in 2022 geen dividend uitgekeerd om dezelfde reden. Aangezien Wadinko een hoog netto resultaat over 2022 behaald wordt in 2023 interim dividend uitgekeerd. Tezamen met het reguliere dividend is er over 2022 in 2023 een totaal dividend aan Raalte overgemaakt van € 96.065.

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

83.000.000

0

0

Vreemd vermogen

8.500.000

0

0

Fin. resultaat

V

12.923.000

0

0

Ontwikkelingen

Wadinko heeft al met al de coronacrisis goed doorstaan. In 2020 een 'klein' verlies van € 3,4 mln., maar daarna ging het snel weer de goede kant op. In 2021 werd weer een winst behaald van ruim € 8,5 mln. en ook in 2022 is deze lijn doorgezet met een positief resultaat van een kleine € 13 mln. Grootste uitdaging voor de korte termijn is het gebrek aan belangrijke grondstoffen, de sterk opgelopen levertijden en de sterke prijsstijging. Ook de schaarste aan gekwalificeerd en ervaren personeel neemt toe. Vanuit Wadinko zal het accent de komende periode meer komen te liggen op innovatie en creativiteit en wellicht minder op groei voor de eerstkomende periode.

Risico's verbonden partij

Bij het beschikbaar stellen van risicokapitaal behoort het bewust aangaan van ondernemingsrisico’s. Dit is ook nauw verbonden met de opdracht, doelstellingen en activiteiten van Wadinko. Bij de participaties van Wadinko zijn de directies van de participaties primair verantwoordelijk voor een adequate beheersing van risico’s op strategisch, operationeel en financieel gebied. Wadinko houdt daar toezicht op, onder andere middels periodieke rapportages van de participaties.

Risico's gemeente

Wadinko is een winstgevend bedrijf en kent in de basis een gezonde financiële positie. Het neemt bewust ondernemersrisico's door het beschikbaar stellen van risicokapitaal, maar dit risicokapitaal is inmiddels over zoveel verschillende bedrijven verspreid dat het concentratierisico voor een groot deel ondervangen is. De coronapandemie heeft uiteraard zijn impact op de risico's, maar de onderliggende waarden geven vooralsnog aan dat Wadinko een financieel stabiele organisatie is. Qua risico wordt normaal gesproken altijd uitgegaan van een percentage van de (begrote) dividenduitkering. Hoewel er in 2021 en 2022 in verband met de coronacrisis geen dividend is uitgekeerd, is dit vanaf 2023 wel weer het geval. Over 2022 is in 2023 namelijk extra dividend uitgekeerd, in totaal ruim € 96.000. Als risico geldt 10% daling van de ‘normale’ dividendopbrengst (€ 45.000), zijnde € 4.500. Door het feit dat Wadinko goed door de coronacrisis is gekomen en de vooruitzichten goed zijn is de waarschijnlijkheid verlaagd naar laag, namelijk 25%. Dit in verband met de goede financiële positie van Wadinko. Daarmee komt het risico op € 1.125. Dit is een structureel risico.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

Verbonden partij

Sportbedrijf Raalte

Programma

7. Sport, cultuur en maatschappelijk vastgoed

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder met een belang van 100%.

Financieel belang

Het sportbedrijf ontvangt een jaarlijkse bijdrage van de gemeente voor de exploitatie van de sportaccommodaties. Voor 2022 was dit ongeveer € 1,6 mln. en voor 2023 was dit door het toepassen van de inflatiecorrectie rond de € 1.650.000. Dit is inclusief de huurprijsvergoeding (€ 530.000) die gelijk is aan de huursom en de Rijksbijdrage Buurtsportcoaches (SPUK GALA).

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

417.000

360.000

0

Vreemd vermogen

1.825.000

1.988.000

0

Fin. resultaat

V

-36.000

V

-56.000

N

22.000

Ontwikkelingen

Het Sportbedrijf Raalte (SBR) heeft na corona qua omzet de weg weer omhoog gevonden. Bezetting is prima op orde, maar de kosten zijn de afgelopen tijd ook substantieel gestegen. Hierdoor was er in 2022 nog een jaarverlies van € 36.000. Mede door de gestegen kosten was voor 2023 een verlies begroot van € 128.000, maar komt dit verlies naar verwachting uit rond een verlies van € 98.000.
Ook voor 2024 wordt een verlies begroot, hoewel de begroting nog niet is goedgekeurd door de Raad van Commissarissen. Omzettechnisch loopt het allemaal best goed, maar de kosten zijn, met name door de hogere energiekosten (vast contract is afgelopen), fors gestegen. Momenteel vindt er overleg plaats tussen gemeente en SBR om een oplossing hiervoor te vinden, waarbij de maatschappelijke opdracht die de gemeente aan het SBR meegeeft de basis moet zijn.

Risico's verbonden partij

In 2023 is er een verlies geleden van ongeveer € 98.000 (obv concept cijfers). Ook 2024 heeft (nog) geen sluitende begroting. Met name door de sterk gestegen energieprijzen blijken de kosten lastig onder controle te houden.

Risico's gemeente

Aangezien de gemeente enig aandeelhouder en opdrachtgever is van het SBR loopt de gemeente een bepaald risico. Voor de risicobepaling wordt aansluiting gezocht bij de exploitatiebijdrage 2023. Dit is begroot op € 1.600.000. Het risico wordt ingeschat op 10% (€ 160.000), waarbij we door de bovenstaande onzekerheid de kans op gemiddeld laten (is in 2022 verhoogd), dus 50% = € 80.000.

Beheersmaatregelen gemeente

Borging in de organisatie van beoordeling (jaar)stukken. Dit vertaalt zich in veelvuldig ambtelijk en bestuurlijk overleg. Daarnaast blijft de raad het (sport)beleid, zoals het maatschappelijk tarievenbeleid en de financiële kaders bepalen. Om meer inzicht in de financiële situatie van het SBR te verkrijgen zal een extern bureau ingeschakeld worden om de financiën door te lichten, waarbij nauwe aansluiting gezocht wort bij de maatschappelijke opdracht die de gemeente aan het SBR meegeeft.

Verbonden partij

Bank Nederlandse Gemeenten NV Den Haag

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,0465%.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 25.987 stuks tegen € 2,50 nominaal (balans 31-12-2020 € 64.968). Door de coronacrisis liep de BNG het risico om meer dan voorheen voorzieningen te treffen om vorderingen af te boeken, maar in de praktijk blijkt dit tot nog toe mee te vallen. Over 2021 bedroeg de dividenduitkering € 59.250, deze is in 2022 uitgekeerd. Voor 2022 was een dividend begroot van € 30.450, maar in werkelijkheid is een bedrag van € 65.000 ontvangen.

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

4.600.000.000

0

0

Vreemd vermogen

107.500.000.000

0

0

Fin. resultaat

V

-300.000.000

0

0

Ontwikkelingen

BNG Bank heeft een goed 2022 achter de rug. Over dit jaar heeft de bank een nettowinst gerealiseerd van € 300 mln. Deze is € 64 mln. hoger dan in 2021. Oorzaken van deze hogere winst zit met name in het gestegen renteresultaat en een hoger positief resultaat financiële transacties. Ondanks het goede resultaat waren er in 2022 ook wel wat zorgen. De COVID-19 pandemie was op zijn retour, maar de inval van Rusland in Oekraïne zorgde logischerwijs voor de nodige onrust. Energie-onzekerheid, knelpunten in de productieketens en de hoge inflatie waren het gevolg. Door rust uit te stralen en een voorspelbare en betrouwbare partner te zijn heeft BNG zich goed door deze fase heen geslagen.

Risico's verbonden partij

BNG heeft zich goed staande gehouden in de afgelopen hectische jaren. Hoewel de onzekerheid zeker nog niet volledig uit de markt verdwenen is, is het perspectief voor de BNG goed. Doordat uitzettingen met name plaatsvinden in de overheidssfeer, zijn de risico's beperkt.

Risico's gemeente

Voor de risicobepaling gaan we uit van een koppeling aan (het verwachte) dividend. Hierbij sluiten we aan bij de normale dividendverwachting (€ 30.450), ondanks dat de afgelopen twee jaar een hoger dividend werd uitgekeerd. Dit betekent een risico van 10% van de dividendopbrengst, zijnde € 3.045. De verwachte ontwikkelingen van het resultaat van de bank zijn mede door de coronacrisis enigszins onzeker geworden, maar de jaarcijfers over 2021 en de halfjaarcijfers 2022 geven weer een duidelijke verbetering. Daarom blijft de gemiddelde waarschijnlijkheid laag (25%) en komt het risico afgerond uit op € 761.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

Verbonden partij

Enexis Holding 's Hertogenbosch

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 0,0432%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Enexis Holding via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. De wethouder van financiën vertegenwoordigt Raalte in de AVA.

Financieel belang

Raalte bezit 64.662 aandelen en deze staan voor € 4.536 op de balans. Het dividend dat Raalte ontvangt fluctueert per jaar behoorlijk. Gemiddeld genomen ligt het jaarlijks dividend rond de € 40.000, maar over 2022 hebben we in 2023 maar liefst ruim € 83.000 ontvangen. Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met de verkoop van Fudura BV. De overwinst hiervan is voor een deel uitgekeerd in een eenmalig dividend. Voor de komende jaren zal de dividenduitkering iets onder druk komen te staan door de grote investeringsopgave van Enexis. Vandaar gaan we uit van een jaarlijkse dividendopbrengst van € 35.000 per jaar.

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

5.441.000.000

0

0

Vreemd vermogen

4.907.000.000

0

0

Fin. resultaat

V

-1.300.000.000

0

0

Ontwikkelingen

In de AVA van 2022 is het nieuwe strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
2. Bieden iedereen altijd toegang tot energie
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.
3. Klanten weten wat ze aan Enexis hebben
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties.
Financieel
De missie en opgave hebben grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Verkenningen van netbeheer NL en de individuele netbeheerders geven aan dat de energietransitie een enorme investeringsopgave en daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte tot gevolg heeft. Uitgangspunt is dat Enexis financieel solide blijft, geen financiële risico’s neemt en tenminste een A credit-rating behoudt.
In 2022 heeft Enexis de commerciële dochter Fudura verkocht, met een opbrengst van 1,3 mld. (boekwinst € 1,1 mld.).
Eind 2022 hebben de 3 regionale netbeheerders (Enexis, Alliander en Stedin) en hun aandeelhouders een onderhandelaarsakkoord bereikt met het Rijk over de voorwaarden en het proces voor een toekomstige participatie door het Rijk als de kapitaalbehoefte de mogelijkheden van het bedrijf en de huidige aandeelhouders overstijgt.
Dit akkoord over dit zogenaamde Afsprakenkader wordt voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 13 april 2023, evenals voorstellen omtrent de dividenduitkering Fudura en het dividendbeleid vanaf 2023.

Risico's verbonden partij

Enexis onderkent risico's op vele gebieden, zoals schaarste personeel, ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen, omvangrijke en langdurige onderbrekingen van de energievoorziening ten gevolge van natuurrampen, externe oorzaken of falende bedrijfsmiddelen/assets door onder andere natuurrampen, zoals overstromingen. Enexis actualiseert twee keer per jaar de risicoanalyse en in het verlengde daarvan worden beheersmaatregelen genomen (gecontinueerd).

Risico's gemeente

Risico voor de gemeente zit in de afwaardering van de boekwaarde van de aandelen. Dit risico is zeer gering, gezien het feit dat Enexis een cruciale speler is in de energiemarkt en onder toezicht staat van de energiekamer. Conclusie: laag risico. Op basis hiervan stellen we het risico op € 3.500 (10% van de verwachte dividendopbrengst) met een lage waarschijnlijkheid van 25%. Daarmee komt het risico uit op € 875 structureel.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2024 09:18:57 met de export van 11/04/2024 09:08:44