3.9.4 Jeugd
Vanaf 2015 zijn de taken van de Jeugdhulp gedecentraliseerd naar de gemeenten. In onderstaande tabel zijn de resultaten over 2023 weergegeven.
Inkomsten en uitgaven Jeugdhulp | |||
Bedragen in € | - is voordeel | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Begroting zomernota | Realisatie | Saldo |
Middelen jeugd | 12.327.000 | 12.345.000 | -18.000 |
Totaal inkomsten Jeugdhulp | 12.327.000 | 12.345.000 | -18.000 |
Formatie en algemene kosten | 1.069.000 | 1.069.000 | 0 |
1e lijns jeugdhulpkosten | 982.000 | 975.000 | -7.000 |
Specialistische jeugdhulpkosten (2e lijn) | 12.028.000 | 11.927.000 | -101.000 |
Totaal kosten Jeugdhulp | 14.079.000 | 13.971.000 | -108.000 |
Resultaat | 1.752.000 | 1.626.000 | -126.000 |
Budgetneutraliteit is het uitgangspunt. Echter, net als in voorgaande jaren, zijn de middelen Jeugd niet toereikend gebleken om de jeugdhulp in Raalte uit te voeren. Het tekort over 2023 is € 1.626.000. Dit bedrag wordt onttrokken aan de reserve Sociaal Domein. Een belangrijke oorzaak van het tekort is de invoering van het woonplaatsbeginsel waarbij we dure specialistische jeugdkosten (€ 0,6 mln.) die eerst onder een andere gemeente viel, met terugwerkende kracht voor onze rekening hebben gekregen. Daarnaast is vanaf 2023 het nieuwe inkoopmodel jeugd ingevoerd, wat heeft geleid tot hogere tarieven. Vanuit de hervormingsagenda jeugd zijn door het rijk besparingen ingeboekt, die nog niet volledig gerealiseerd zijn. Met het tekort was in de begroting rekening gehouden en deze is € 126.000 lager uitgevallen dan verwacht. Er is door het rijk in 2024 een regeling opengesteld ter compensatie van niet beoogde kosten jeugd 2022 en 2023 als gevolg van de invoering van het woonplaatsbeginsel. We schatten in dat we in 2024 minimaal € 880.000 (70% van aangevraagde bedrag) terugontvangen van het rijk. Dit verwachte nog te ontvangen bedrag is toegevoegd aan de reserve sociaal domein (zie 3.9.6 reserve sociaal domein).