2.3.3 Wat hebben we ervoor gedaan en wat hebben we ermee bereikt?
1.1 en 2.1 Er is ingezet op passende ondersteuning. Wanneer betaald werk nog niet haalbaar was, is een traject ingezet gericht op ontwikkeling. Bij complexere problematiek, is gebruik gemaakt van de inzet van specialistische re-integratiebureaus. Voor wie intensieve begeleiding nodig bleek, is zoveel mogelijk ingezet op Beschut werk. Dit is conform het Uitvoeringsplan Raalte Werkt!
2.2 Met de Stichting Werk Raalte zijn verdere samenwerkingsafspraken gemaakt over de inzet van trajecten. Hierdoor konden meer inwoners instromen op een werkervaringsplaats en hebben statushouders een plek gekregen voor het inzetten van de Participatie-uren.
2.3 In de regio is gewerkt aan een geharmoniseerd instrumentarium voor re-integratie, zodat werkgevers in de regio zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van hetzelfde ondersteuningsaanbod. Daar waar mogelijk, zijn inwoners voor ondersteuning verwezen naar Groei Vooruit .
3.1 In de regio is samengewerkt aan de meerjarenagenda 'Regio Zwolle stapt door 2024-2028'. Hierin zijn Economie en Arbeidsmarkt de twee prioritaire thema's voor de komende jaren.
3.2 In 2023 is de Human Capital Agenda integraal onderdeel geworden van de regio Zwolle. Aan de hand van de meerjarenagenda ‘Regio Zwolle stapt door 2024-2028’ werken we de komende jaren samen met werkgevers- en werknemersorganisaties, UWV werkbedrijf en het onderwijs verder aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt.
3.3 In 2023 hebben we het Actieplan Werk Raalte geïntegreerd met Raalte geeft Ruimte. Hiermee is de voortgang geborgd. Ook zijn voorbereidende stappen gezet om het gezamenlijk eigenaarschap te borgen. Samen met de ondernemersverenigingen, onderwijs en gemeente zijn voorbereidingen getroffen om Raalte geeft Ruimte onder te brengen in een nieuw op te richten stichting.
4.1 en 4.2 In 2023 hebben we gewerkt aan het beleidsplan 'rondkomen met je inkomen'. Voorafgaand aan de totstandkoming van het beleidsplan zijn gesprekken gevoerd met de gemeenteraad, adviesraad en partners. Daarnaast is door onder meer het Nibud onderzoek gedaan naar de inkomenspositie van huishoudens in Raalte. Ook heeft Zorgfocuz onderzoek verricht naar de ervaringen van inwoners die gebruik maken van inkomensondersteunende regelingen. De resultaten van het onderzoek zijn op vrijwel alle onderdelen positief.
Aan de hand van de verschillende aandachtspunten en opgedane inzichten zijn speerpunten en actiepunten geformuleerd voor de nieuwe beleidsperiode. Het beleidsplan is op 7 december vastgesteld in de raad.
4.3 Het afgelopen jaar hebben we inwoners waarvan een betalingsachterstand is gedeeld vroegtijdig benaderd. Binnen de vroegsignalering hebben we eerste ervaringen opgedaan met huisbezoeken. Hoopvol is dat het gemiddelde schuldbedrag bij aanvang van schuldhulpverlening is gedaald, hoewel het nog te vroeg is om van een structurele ontwikkeling te kunnen spreken.
4.4 In 2023 zijn 40 inwoners met een e-learning gericht op het versterken van financiële regie gestart, waarvan 26 de deelnemers inmiddels succesvol hebben afgrond. De deelnemers gaven na afloop van de e-learning meer financiële zelfstandigheid te ervaren.
5.1 In 2023 is een deel van de website van de gemeente aangepast zodat hij beter leesbaar is. Het taalpunt heeft ingezet op het in beeld brengen en bereiken van de NT1-doelgroep (inwoners met Nederlands als eerste taal), hiermee gaan zij in 2024 verder. Ook is er gestart met een taalverhogingsklas in samenwerking met Landstede.
6.1 Er is uitvoering gegeven aan het meerjarenbeleidsplan RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt vroegtijdige schoolverlaters). Er is veel ingezet op het project Paspoort voor Succes voor de overstap van jongeren naar vervolgonderwijs of werk. Met het project WEL in Ontwikkeling zijn alternatieve scholingstrajecten verkend voor thuiszittende jongeren.
6.2 Er is onder meer door het scholen in de gezamenlijke visie Positieve gezondheid geïnvesteerd in de verbinding tussen het onderwijs, de leerplichtambtenaar, RMC-consulent, het Centrum voor jeugd en gezin en de clusters werk en Wmo. Hiermee beogen we een goede samenwerking en vroegtijdige, integrale ondersteuning aan jeugdigen.
7.1 Samen met de partners zoals de scholen, kinderopvang, jongerenwerk en het CJG is verder uitvoering gegeven aan het Uitvoeringsplan Nationaal programma onderwijs. Zo zijn er diverse collectieve activiteiten georganiseerd op scholen, is er een Vakantie BSO georganiseerd om taalachterstanden te verkleinen, is er een jongerenwerker op drie basisscholen in Raalte ingezet en hebben professionals de training positieve gezondheid gevolgd om vanuit dezelfde visie jeugdigen en gezinnen te ondersteunen.
8.1 Met de Voor- en Vroegscholen hebben we uitvoering gegeven aan ons plan van aanpak om de kwaliteit van VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) te verbeteren door middel van de gemaakte resultaatafspraken. Concreet is er gewerkt aan de doorontwikkeling van de Monitor VVE en is er aandacht besteed aan ouderbetrokkenheid.
9.1 Ook in 2023 hebben we de integrale leerroutes aangeboden. Om inburgeraars een participatieplaats te kunnen bieden, hebben we afspraken gemaakt met De Productie. In 2024 zetten we dit voort en breiden we dit verder uit, ook bij andere werkgevers.
9.2 We monitoren en evalueren onze werkprocessen continu, zodat we zo goed mogelijk aan blijven sluiten bij de behoefte van de inwoners en onze eigen mogelijkheden. Pas na het afronden van de eerste inburgeringstrajecten, kunnen we een grotere evaluatie uitvoeren. Naar verwachting is dit in 2025.
9.3 In 2023 zijn we gestart met een structureel overleg met alle partners die bij inburgering betrokken zijn. In deze overleggen worden alle ontwikkelingen rondom inburgering - waaronder ook de instroom van statushouders - besproken. In 2023 hebben we alle nieuwe statushouders passende begeleiding kunnen bieden.