2.3.7 Analyse verschillen
Verklaring verschil uitgaven en inkomsten | |
---|---|
Bedragen in € | - is voordeel |
Omschrijving verklaring | Verschil |
Minder kosten voorschoolse voorzieningen | -78.000 |
Minder kosten taalonderwijs Oekraïners (alg uitk naar 2024) | -35.000 |
Minder kosten logopedie | -58.000 |
Minder kosten statushouders | -88.000 |
Meer doorbelasting diverse domeinen | 253.000 |
Minder doorberekening eenmalige investeringen | -3.660.000 |
Overige verschillen | 55.121 |
Totaal verschil | -3.610.879 |
Voorschoolse voorzieningen (€ 78.000 voordeel)
Bij de vaststellingen peuterwerk van kinderdagverblijven over 2022 in 2023 € 53k teruggevorderd, doordat het aantal gerealiseerde peuterplekken over 2022 lager zijn vastgesteld. Daarnaast is er bij de zomernota 2023 is er € 25.000 toegevoegd aan het budget onderwijsachterstandenbeleid vanwege prijsstijging van tarieven voorschoolse educatie (VE). De werkelijke kosten subsidies VE in 2023 zijn € 33.000 hoger dan we van het rijk in 2023 vergoed krijgen. Deze kosten kunnen in 2023 nog eenmalig onttrokken worden uit resterende rijksmiddelen onderwijsachterstandbeleid van voorgaande jaren. Daarmee valt 25.000 terug in de algemene middelen.
Taalonderwijs Oekraïners (€ 35.000 voordeel)
In 2023 hebben we een rijksbijdrage van € 35.000 ontvangen om het gemeentelijk aanbod van taalonderwijs aan volwassen ontheemden uit Oekraïne te stimuleren. In 2023 is dit budget niet ingezet. In 2024 worden 2 taalklassen gestart voor Oekraïners. Voorgesteld wordt om het budget € 35.000 over te hevelen naar 2024 voor de bekostiging van de taalklassen (zie ook bijlage over te hevelen post naar 2024).
Logopedie (€ 58.000 voordeel)
De functie van logopedie is in 2023 niet ingevuld, waardoor de middelen € 58.490 niet zijn besteed. De verwachting is dat de functie logopedie structureel niet ingevuld wordt en bij de zomernota 2024 zal beoordeeld worden of deze middelen structureel kunnen terugvloeien naar de algemene middelen.
Begeleiding statushouders (€ 88.000 voordeel)
De kosten voor maatschappelijke begeleiding van statushouders kunnen we grotendeels bekostigen uit de rijksgelden die we ontvangen vanaf de invoering van de nieuwe wet Inburgering. Hierdoor vloeit € 88.354 van ons regulier budget terug naar de algemene middelen.
Eenmalige investeringen (€ 3,66 mln. voordeel)
De gemeentelijke kosten voor de opvang van Oekraïners zijn circa € 3,66 mln. lager dan de rijksbijdrage die we hiervoor ontvangen. In de paragraaf Oekraïne wordt het resultaat verder toegelicht.
Reservemutaties
De resultaten voor inkomensvoorzieningen, re-integratie en de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening worden toegevoegd dan wel onttrokken aan de reserve sociaal domein. Deze zijn verder toegelicht in de paragraaf Sociaal domein.
Minder doorberekening eenmalige investeringen | Bedrag |
---|---|
Doorbelasting door naar 2024: | |
* energietoeslag eenmalig (via alg uitkering) | 972.301 |
* energiefonds vanuit gemeente | -973.018 |
Doorbelasting niet door naar 2024: | |
* Opvang Oekraïne inclusief leefgeld | -3.659.181 |
Totaal | -3.659.898 |
Verschillen in de reservemutaties | Bedrag |
---|---|
Hogere stortingen in reserve sociaal domein | 78.077 |
Lagere beschikking over reserve sociaal domein | 23.866 |
Hogere beschikking opvang vluchtelingen leerlingenvervoer tlv reserve | -24.635 |
Overheveling middelen vluchtelingen en statushouders | 177.332 |
Totaal | 254.640 |