Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Uitvoering

Wegen straten en pleinen
Het grondgebied van de gemeente Raalte beslaat circa 172 km².  Het verhardingsareaal dat in beheer bij de gemeente is gegroeid tot 3.272.231 m². Het grootste deel van dit areaal bestaat uit elementenverhardingen (1.697.647 m²) gevolgd door asfaltverharding (1.272,668 m²), betonverharding (51.938,77 m²) en half- of onverharde wegen en paden (249.977m²).

Periodiek wordt het verhardingsareaal geïnspecteerd op schadebeelden waarna deze worden verwerkt in het beheersysteem. In 2023 zijn onderhoudswerkzaamheden aan de wegen uitgevoerd op basis van de inspectie uit 2021.  Afgelopen jaar is een nieuwe inspectie uitgevoerd. Uit die inspectie blijkt dat ca 11% van het Areaal niet voldoet aan de gestelde kwaliteitseis (kwaliteit D).  Met name bij elementenverhardingen zien we een terugloop in kwaliteit.  

Er zijn twee investeringsprojecten opgenomen in de programmering voor 2023 (Raarhoeksweg en Schoonhetenseweg). Voor het project Schoonhetenseweg is de uitvoering nog niet gestart.  Hierdoor lag het investeringsniveau lager dan verwacht.

Civieltechnische kunstwerken
In de gemeente Raalte hebben we 54 bruggen, variërend van beton, staal en hout, in beheer. Daarnaast zorgen we dat de ruim 90 stuks duikerbruggen en ruim 400 stuks duikers in goede staat blijven om de waterafvoer te borgen, het verkeer doorgang kan vinden en percelen toegankelijke zijn.

Het onderhoud is conform planning uitgevoerd.  Een aantal opdrachten zijn nog niet afgerond, waardoor de kosten voor onderhoud iets lager uitvielen dan begroot.  In 2023 zijn de kunstwerken geïnspecteerd. De bevindingen zijn in lijn met de verwachtingen (passend bij huidig onderhoud en investeringsniveau).  De geplande investeringen zijn conform uitgevoerd.

Openbare verlichting
Het areaal van de openbare verlichting dat de gemeente Raalte in beheer heeft bedraagt circa 8.750 openbare verlichtingsbronnen. Het aandeel ledverlichting is gegroeid tot circa 60%.

De onderhoudskosten aan openbare verlichting worden in grote mate bepaald door storingen en (aanrij) schades. Het aantal storingen in verlichting/armaturen was lager dan verwacht. Dit komt mede door het grotere aandeel ledverlichting. De gemeente heeft verder een groot deel van de kosten van aanrij schades weten te verhalen.

De lichtpunten die vervangen moesten worden zijn grotendeels conform planning vervangen. De investeringen vallen lager uit doordat een deel van de vervangingsopdrachten nog niet geheel waren afgerond. Ook zijn een deel van de kosten binnen het project grote markt verantwoord.
Het vervangen van de verlichting in het centrumgebied hebben we niet in 2023 kunnen realiseren.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2024 09:18:57 met de export van 11/04/2024 09:08:44