Risico's
Wegen, straten en pleinen
De raad heeft in 2014 voor een groot deel van de openbare ruimte een laag onderhoudsniveau vastgesteld. Dit heeft als gevolg dat er een grotere kans is op (lokale) gebreken aan verhardingen en een toename van schade waarvoor de gemeente aansprakelijkheid wordt gesteld.
Door het lager kwaliteitsniveau zien we bovendien dat de kosten van herstel toenemen. Kleine(re) maatregelen zijn vaak niet langer kosteneffectief. Grotere maatregelen zijn echter lastiger te realiseren vanwege de integrale opgaves, investeringen die van MIP moeten worden geprogrammeerd en beschikbare capaciteit.
Bermonderhoud
De verkeersintensiteit op de wegen in het buitengebied is de laatste decennia toegenomen. Hierdoor worden onze wegen (en bermen) meer en zwaarder belast dan ten tijde van de aanleg.
Door toename van het verkeer en veranderend klimaat (meer natte en meer droge periodes) ook meer schades aan de berm met een verhoging van het aantal aansprakelijkheidsstellingen richting de gemeente, als gevolg van schade rijden door automobilisten.
Kunstwerken
De verkeersintensiteit op de wegen in het buitengebied is de laatste decennia toegenomen. Hierdoor worden veel kunstwerken meer en zwaarder belast dan ten tijde van de aanleg. Schade en/of verkorte levensduur van kunstwerken is daarvan een mogelijk gevolg.
Openbare verlichting
Er is grote onzekerheid over de energieprijzen. Naar verwachting blijven de energieprijzen ook voor 2024 en 2025 ver boven het historisch gemiddelde niveau liggen.